lørdag den 19. marts 2011

Saybia vs Spaceman Snarf

Jeg har aldrig selv været sådan en , der kunne noget med at være hip med rock, eller dansk rock for den sags skyld. Navne som Dizzy miss Lizzy, Psyched up Janis og Kashmir gled ubesværet af på mig, og det er først på afstand at jeg har fået en fornemmelse for deres betydning, og ikke mindst deres lyd.




Jeg er melankolsk af hjerte, ihvertfald den del , der er reserveret musikken, og på trods af min umiddelbare macho-udstråling og ageren (haha), blev jeg aldrig officielt fan af Saybia.  Det skræmte mig vel sagtens, at skulle tage stilling til et band , der var eksponenter for "klynkerock". I dag ser man afsmittende effekt på dansk hiphop, omend det er en anden historie.

Ikke desto mindre rørte det noget i mig,  da jeg en eller anden aften omkring årtusindskiftet vel sagtens, så en koncert  på DR1 med Saybia. Den var optaget på Trekroner, og jeg blev alligevel lidt imponeret og fanget af stemningen.

Stemningen var fed med naturlys og fakler i midsommeraftenen og lokationen passede perfekt til musikken. Faktisk var der var noget befriende upræstensiøst over Søren Huss´s klagende tone på en ø , hvor der kun lige var de nærmeste fans og havmåger til stede.

Man behøvede simpelthen ikke at frygte skilte, tilråb, flyvende fadøl eller andre mishagsytringer. Performancen var var intenst på en insisterende måde og det var overraskende godt tv.
Så henslængt i sofaen følte jeg mig godt underholdt, og tænkte at det var lige godt Saddam.

Jeg har efterfølgende haft stor, stor årelang fornøjelse af mit kendskab til vel nok den bedste danske  hemmelige musikvideo, eller skulle jeg retteligt skrive animation, nemlig til sangen ; The second you sleep.

Det er min gode ven fra tiden i Slap-af lejligheden, Frans aka Spaceman Snarf aka Dj Ævlen etc , der sammen med Robber (?) deltog i en konkurrence om at lave en video .   De twistede temaet i sangen , og gjorde den til noget andet (som jeg ikke kan afsløre da der ellers er dømt Spoiler), på en suveræn baggrund af veludført animeret håndværk .

Saybia fravalgte tilsyneladende videoen til fordel for den officielle udgave.

Animationen er et stort hit blandt en gruppe børn fra O. klasse , som jeg kom til at vise den til i sommerferien.  Jeg bliver nu mindst fem gange om ugen spurgt om vi ikke godt kan se "den med fisken" . Vi talte ved første visning om tematikken, med vægt på det bristede venskab, og de følelser , der kan knytte sig dertil.

Det andet ben i tematikken, skal de nok selv få forståelse for når tid er!

Jeg er stor fan af den her video og glad over at poste den her på bloggen.





Baggrundsinfo på Saybia:
http://da.wikipedia.org/wiki/Saybia

http://www.saybia.dk/

4 kommentarer:

Peter Bak-Larsen sagde ...

FANTASTISK video - Stor cadeau til skaberne af dette mesterværk. Saybia´s tab af de fravalgte videoen her til fordel for en anden.

Unknown sagde ...

Tak for den Peter.

Det er saftsuseme mig den første kommentar efterladt blandt de mange gode blogposter.

Flere af dem :-)

Det sagt, er det klart Saybias tab. Den video Frans og Robin har lavet, er så freaking godt lavet . Eeelsker den .

Charlotte Glahn sagde ...

Jeg er helt enig, Walker og Peter. Hvor er det dog en fantastisk video. Man aner et pladeselskabs profitorienterede angst for det ukonventionelle i deres fravalg til fordel for en så traditionel og ûberkedelig version som den officielle video. Hvor er jeg dog glad for, at jeg har set den med den gule fisk - mit forhold til sangen er nu ændret for altid ;-)

NØ´s Roderier sagde ...

SHIT.....første kommentar fra en mand bloggen min, det er sku aligevel STORT!
Walker har fluks gjort mig til fast læser hos dig, men synes ligesom der mangler lidt uploads af noget flerstemmigt blød country på bloggen din! ;-)