onsdag den 9. marts 2011

Bolværket - De grønne bænke

Juhuu .. Bolværket spiller på Loppen i aften.

Jeg var heldig at få fingre i deres democd i tidernes morgen, og selv om det var udenfor min musikalske horisont, slog den benene væk under mig .

-------------------------- Fra Saxogadefesten 2009 ----------------

En koncert til gadefesten i Saxogade satte trumf på, med en totalt fanden i voldsk og kraftfyldt udstråling godt bakket op af Gyldne damer, og selvrefleksion i præsentationerne ala ;
" Som alt andet lort vi har lavet, er det her også skrevet i en brandert" .

Det er totalt charmerende stodderrock og Philles stemme brager derudaf som en ung Kim Larsen.


Senere så jeg dem på Nemoland hvor de holdt hof i de indendørs gemakker. Der var kontant afregning fra scenen og selvsikre attituder, der ikke efterlod mig i tvivl om at det her var hjemmebane.

Kronen på værket var at finde ; De grønne bænke på vinyl . Jeg savner dog et nummer ; "Lange tynde løg".
Jeg tror det er noget med en ven, der synes det har været lige tæt nok på en virkelighed han ikke gad dele med hele verdenen.

Musikpressen i øvrigt løftede ikke et øjebryn over udgivelsen. Den blev lunkent anmeldt af Soundvenue med to ud af seks stjerner. Anmelderen fanger fint referencerne til nogle af de danske rockkoryfærer, men antager at pladen er ironisk, og blandt andet derfor også er at betragte som det argerste lort.
 Gaffa kaster fire ud af seks efter De grønne bænke .



Personligt synes jeg det er et fængende projekt, drevet af kærlighed til København på kanten af Normaldanmark. Det kan af samme grund ikke være ophøjet eksistentialisme men fladrøvet poesi i gadeplan.

Da jeg synes Brænd det hele af er et fedt, fedt nummer med et fint vers fra Jokeren har jeg planket drengenes player og transkriberet efter bedste evne.




De gør ikke en skid ved det
De kender slet ikke noget til det
Du må gøre det hele selv
Og det skal nok gå med lidt klatgæld

Dine dage de er talte.
Det var med dig selv at du betalte
Du tændte op for begge ender
du havde dæmoner og ingen venner

Brænd det hele af
Fra gadeplan til tag
Smid tiden ud
lad livet være dit stjerneskud.

De gør ikke en skid ved det
De kender slet ikke noget til det
Du må gøre det hele selv
Og det skal nok gå med lidt klatgæld

Brænd det hele af
Fra gadeplan til tag
Smid tiden ud
lad livet være dit stjerneskud.

(Jokerens vers)
Yeah giv mig lige en kold fra kassen homie, så gir jeg en sidevogn.

Homeboy har du ild til min molotov vi brænder lortet ned til grunden slår bunden ud af systemet som Modrov

Jeg er godt tørstig men bare rolig jeg har regning
To kolde alting tager en drejning.

Du er skvat selv
så lad være med at pege fingre af mig bare fordi jeg har lidt klatgæld
Fordi jeg tænder mit lys i begge ender
Bolværket bliver forstærket mens gaden brænder

Brænd det hele af
Fra gadeplan til tag
Smid tiden ud
lad livet være dit stjerneskud.



Fyr op for helvede


Og så snupper vi sq lige Kneppelsbro. Det er fed stemning.




Lidt billeder fra Loppenkoncerten:






1 kommentar:

Unknown sagde ...

Det var fanerme en fed aften på Loppen i godt selskab og fed dansk musik.

Først et eller andet larme punkrockbannd , så "Dansk fløde", med punktøsen mod scorekvajet, og fuldt gas på attituderne og de sexistiske bemærkninger. Det er ikke sidste gang jeg ser dem.

Endeligt Bolværket, der havde nye numre med, og gav den fuldt gas med numre som : Brænd det hele af, Bolværket, Duedreng og ikke mindst ; Lange tynde løg.

Tænk så også lige hvor scoopet det er med Willi Jønson på bas, og Phille, der lyder som en ung Kim Larsen med en mere beskidt kæft. Fan-fucking-tastic.